به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده سرآمد در مطلبی پیرامون میزان حجم ترانزیت کریدور شمال-جنوب در حمل بار نوشت:
تقریبا یک سال پیش، براساس توافقنامه بین RZD روسیه و راه آهن جمهوری اسلامی ایران (RAI) پیش بینی شده بود که حجم هدف در انتقال بار از طریق کریدور شمال جنوب برای سال ۲۰۲۳، ۱۲ میلیون تن باشد. هدف قبلی تعیین شده ۱۰ میلیون تن در سال بود.
جالب اینجاست که در سال ۲۰۲۲، حجم ترانزیت در امتداد INSTC از هدف ۱۰ میلیون تن فراتر رفت و به حدود ۱۴.۲ میلیون تن رسید. با این وجود، این حجمها تنها با از طریق ریل صورت نگرفت. به طور خاص، راه آهن حدود ۹ میلیون تن از ۱۴.۲ را حمل کرد و حمل و نقل جادهای ۵.۲ میلیون تن باقی مانده را به خود اختصاص داد.
در اواخر سال ۲۰۲۲، شرکت روسی اعلام کرد که برنامه های فوری آن شامل دو برابر شدن ظرفیت INSTC است. بدون هیچ چارچوب زمانی مشخص، هدف آن تقریباً ۳۵ میلیون تن محموله در سال است. هرچند بعدا رقم ۱۰۰ میلیون تن نیز اعلام شد.
حجم ترانزیت در INSTC واقعاً افزایش یافته است، اما رسیدن به چنین ارقامی تنها مستلزم ارسال بیشتر نیست، بلله مهمتر از همه، توسعه زیرساختهای بیشتری را شامل میشود.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.